Radničko samoupravljanje

Vjerovali ili ne, kod nas je, ne baš tako davno postojalo radničko samoupravljanje i funkcioniralo je. Naravno da se kapitalizmu od toga dizala kosa na glavi...

04.09.2019. u 20:18   |   Prijavi nepoćudni blog   |   Dodaj komentar

Radnik je mogao reći "Ne"

Autor: slova   |   04.09.2019. u 20:49   |   opcije


.

Autor: krelec   |   04.09.2019. u 21:37   |   opcije


A, izašao sam iz podruma

Autor: krelec   |   04.09.2019. u 21:38   |   opcije


Funkcioniralo je tako dobro da se sve raspalo.

Autor: krelec   |   04.09.2019. u 21:39   |   opcije


U trenutku raspada imali smo BDP kao Nizozemska

Autor: slova   |   04.09.2019. u 21:44   |   opcije


Radničko samoupravljanje vs demokracija, rezultat O -O

Autor: zdrni   |   04.09.2019. u 21:56   |   opcije


U produžecima opet O - O

Autor: zdrni   |   04.09.2019. u 21:57   |   opcije


Da, sada imamo demokraciju

Autor: slova   |   04.09.2019. u 21:57   |   opcije


Najeli smo se od nje...

Autor: slova   |   04.09.2019. u 22:02   |   opcije


Možeš birati posao kojim češ se baviti, raditi, dobro zaraditi. Biti uspješan poduzetnik. I opet filozofija i mudrosti. U svakom zlu nekaj dobroga. Nije vrag tako crn kako ga se slika.

Autor: zdrni   |   04.09.2019. u 23:11   |   opcije


Za one koji su za posao poduzetništvo, nikad bolje

Autor: zdrni   |   04.09.2019. u 23:12   |   opcije


A za one koji nisu poduzetni, nikad gore...

Autor: slova   |   04.09.2019. u 23:16   |   opcije


Ima para ko blata

Autor: slova   |   04.09.2019. u 23:20   |   opcije


Samo što se ne vide, vide neki...

Autor: slova   |   04.09.2019. u 23:25   |   opcije


u trenutku raspada nismo bili niti na 25% bdp-a nizozemske

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 8:00   |   opcije


ondašnja država je u potpunosti bankrotirala 1980. godine, a bankrot sustava gdje država upravlja svime neminovno dovodi do potpunog gospodarskog sloma. Bankrot države u kapitalizmu ne mora nužno značiti ništa spektakularno loše za tvrtke u privatnom vlasništvu.

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 8:04   |   opcije


evo i malo podataka o industriji. Dakle 1990. godinu; industrijska proizvodnja Jugoslavije po glavi stanovnika je oko 5.3 puta manja nego od Italije, oko 7.15 puta manja od Njemačke. Dakle Jugoslavenska industrija nije bila nikakva prijetnja Italiji niti ikome. Čisto da ponovim snaga te industrije je 20% ispod svjetskog prosjeka u razini ondašnje Malezije, Venezuele, Alžira i drugih zemalja koje se pokušavaju izvući iz siromaštva trećeg svijeta.

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 8:05   |   opcije


SFRJ je krajem osamdesetih imala otprilike dvostruko niži BDP po stanovniku od najsiromašnije nekomunističke europske države (Grčke).

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 8:12   |   opcije


podaci koje navodim su iz relevantnih svjetskih i europskih izvora, a marko mi je uvijek navoditi iste, jer ne znače puno.

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 8:16   |   opcije


Naravno, i ostale komunističke zemlje bile su u jako lošem stanju. Najbogatija europska komunistička zemlja 1990. godine, gledajući BDP per capita, bila je Čehoslovačka s 8,500 GK$, dok je najsiromašnija nekomunistička zemlja bila Grčka s oko 10,000 GK$ po stanovniku. Ukupni BDP po stanovniku nekomunističkih zemalja bio je oko tri puta veći u odnosu na komunističke (to je otprilike danas razlika Švicarske i Bugarske).

Doduše, SFRJ jest u pravilu bila nešto tolerantnija prema tržišnom mehanizmu i određenim vidovima privatnog vlasništva u odnosu na druge komunističke zemlje (čak je i Murray Rothbard jednom prilikom “pohvalio” jugoslavenski model u usporedbi sa sovjetskim), bili smo pošteđeni nekih boljševičkih kretenarija koje drugi nisu, diktator-bravar u to vrijeme koristio je vrlo povoljnu geopolitičku poziciju, Jadran je uvijek bio atraktivna turistička destinacija (a onda je i konkurencija bila slabija), tako da bi bilo za očekivati de će SFRJ kotirati ipak nešto bolje od drugih komunističkih zemalja u istočnoj Europi. Međutim, čak i u usporedbi s njima, SFRJ ne izgleda baš nešto impresionirajuće.

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 8:16   |   opcije


slova nebi uopće bilo loše da prije tipkanja malo proučiš materiju o kojoj namjeravaš tipkati, jer ovako ispadaš neozbiljan.

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 8:20   |   opcije


Osim toga, fascinantno je kako, usprkos masovnom izmišljanju fiktivnih radnih mjesta po državnih uhljebilištima i mastodontskim poduzećima osuđenima na propast, te valovima emigracije radništva u inozemstvo (najčešće na gradilišta u Zapadnu Njemačku), komunističke vlasti SFRJ cijelo desetljeće tijekom osamdesetih nisu bile u stanju smanjiti stopu nezaposlenosti ispod nekih 14-15%, po čemu je SFRJ bila među najgorima u Europi. U to vrijeme, u BiH i u Crnoj Gori nezaposlenost je rijetko padala ispod 20%, u Makedoniji nikad ispod 25%, u užoj Srbiji uglavnom između 16 i 19%, a na Kosovu u najgorim godinama i preko 55%. Od ukupnog broja nezaposlenih, oko 60% su bili mlađi od 25 godina.

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 8:22   |   opcije


Također, što se tiče priča o uspješnim socijalističkim poduzećima koja su imala sigurno tržište i čiji su se proizvodi izvozili na sve strane svijeta, to su svakako jako lijepe priče, samo što nisu istinite:

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 8:22   |   opcije


Jugoslavenska su poduzeća, realno, bila u katastrofalnom stanju. Ogroman tehnološki višak, zastarjela tehnologija, nenadoknadivi gubici i loše rukovodstvo. Krajem osamdesetih konsolidirani rezultat jugoslavenskih poduzeća bio je kumulativni gubitak od preko 15% BDP-a, što je užasno i sasvim je jasno da je takav sustav bio neodrživ i nužno vodio u potpunu propast (ukupni gubici banaka bili su dvostruko veći od njihovog kapitala), zbog čega je i Ante Marković predlagao likvidaciju nekoliko tisuća državnih poduzeća, uključujući i neke od najvećih.

Od početka osamdesetih nije više bilo izvora vanjskog financiranja devizama (osim turizma i doznaka gastarbajtera) jer je država bila prezadužena, kvaliteta životnog standarda je sve više zaostajala za razvijenim svijetom, inflacija je zbog “printanja” novca suludih razmjera kasnije prebacila i 1000% na godišnjoj razini (usprkos zakonskim kontrolama cijena), tako da je to bilo to. Izmišljanje “radnih mjesta” koja su sama sebi svrha i životarenje na dug moralo je napokon doći na naplatu. Komunističku neman više nije bilo moguće umjetno održavati na životu. I to treba još imati na umu kako je tadašnji odnos radno sposobnog stanovništva i umirovljenika bio znatno povoljniji nego danas, pa je s te strane realna ekonomija bila pošteđena značajnog opterećenja.

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 8:23   |   opcije


ali džaba mogućnost uvida u sve relevantne gospodarske podatke kad neki ne gledaju retrovizor da bi vidjeli ponešto iza sebe, i eventualno se sa nostalgijom prisjećali dobrih trenutaka, kada idu "naprijed" glavom okrenutom unatrag.

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 8:32   |   opcije


i znam da sam ovo pisao u vjetar, jer mnogi "znaju", a niti se ne pokušavaju informirati o pravom stanju stvari.

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 8:33   |   opcije


no uz jutarnju kavu nemam baš nekog pametnijeg posla, pa malo tipkaram na svima nama omiljenoj iskrici.

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 8:34   |   opcije


Obožavam kad su šoferčine tehničke struke stručnjaci za ekonomiju pa onda c/p što je neka adezeovska budala napisala? Zanimljivo kako je nekim ljudima uvijek te isti izvor (kamenjar i sl) info a da pri tome uopće nemaju svoje mišljenje (ne samo da ne znaju već su i zločesti... No svaki sistem ima svoje polttone a zna se krelče i zašto si ti taj)

Autor: sara_tera   |   05.09.2019. u 9:01   |   opcije


gospodjo možda vi čitate kamenjar i slično, jer potječete iz tih krajeva. U Zagerbu ste odnedavno, i to u ni u kom slučaju ne znači da ste zagrepčanka, a što se obrazovanja tiče ipak sa završenom gimnazijom u dubokoj provinciji ne možete pretendirati na neki intelektualizam. Ja se niti ne trudim, nego jednostavno u današnjem obilju informacija potražim relevantne, te ih ovdje cepejam. Uostalom za shvatiti je nekoga na granici 64. i 65. godine da ponekad nešto i propusti uočiti. Bilo bi mi puno draže i veselije da se referirate brojkama i činjenicama, nego paušalnim laprdanjima kojima ste izrazito skloni.

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 9:09   |   opcije


Pokušavam malo zguglati o ekonomiji Jugoslavije i čitam samo drvlje i kamenje a što je dobro je falsifikat. Dobro su se pobrinuli da se ništa ne nađe. Mislim se, pa valjda znam kako sam živio...

Autor: slova   |   05.09.2019. u 10:39   |   opcije


Imao sam domaći gramofon, domaću televiziju, domaći radio, domaću peć, domaći frižider, domaću gitaru i čeznuo sam za Amerikom...

Autor: slova   |   05.09.2019. u 10:52   |   opcije


Sada je sve manje više kinesko ili neki EU šrot...

Autor: slova   |   05.09.2019. u 10:56   |   opcije


Da se razmemo, meni je sada puno bolje jer imam i ne moram raditi ali tko to još može reći?

Autor: slova   |   05.09.2019. u 11:09   |   opcije


Fakat ne kuzim to opetovano spominjanje šofera...kaj fali šoferima(vozačima)...pa u onoj prosloj državi su bili na cijeni kao dobri jebci...naravno uz svirače..;))))))

Autor: dovla53   |   05.09.2019. u 13:22   |   opcije


ma dovla valjda bi to trebalo kompromitirati nekoga tko sa 23 godine kupi vlastiti kamion i bavi se neko vrijeme prijevozništvom kao svojim biznisom, a uzvisiti nekoga tko taljiga godinama kao najveći ukruh od svih uhljeba u državnoj firmi i tamo ni kriv ni dužan dočeka mirovinu.

Autor: krelec   |   05.09.2019. u 13:30   |   opcije


Važno je da se nije kralo i otimalo...

Autor: slova   |   05.09.2019. u 13:36   |   opcije


Dodaj komentar